Мета уроку:
1.
Навчальна: на конкретних прикладах
розкрити суть третього закону динаміки Ньютона і переконати учнів в одночасному
існуванні дії та протидії; вчити учнів логічно і творчо мислити.
2.
Розвиваюча: формувати і розвивати інтелект успіху; індивідуальні здібності
учнів; розвивати вміння узагальнювати; аналітично мислити.
3.
Виховна: виховувати прагнення до успіху, творчість, самоствердження; увагу,
активність, науковий світогляд учнів.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: динамометр, тягарець; таблиця
«Закони Ньютона»,.
Хід уроку.
І.
Організаційний момент.
Епіграф уроку: «Дія дорівнює
протидії»
Ісаак Ньютон
ІІ.
Перевірка знань, умінь учнів.
Усна розминка (тести).
№1. Чому людина, що стоїть у човні,
важко зберегти рівновагу, якщо човен різко зупиниться?
А)
людина, внаслідок інерції, падає в протилежний бік до руху човна.
Б) човен коливається на воді.
В)людина, внаслідок інерції, продовжує рух в
тому ж напрямку.
№2. Котре з трьох висловлювань
неправильне?
А )під час рівномірного руху тіла всі сили, що
діють на нього компенсовані.
Б) вага тіла – це сила, з якою тіло діє на
підставку або розтягує вертикальний підвіс.
В) сили,
з якими взаємодіють два тіла – компенсовані.
№3. Чи однакова сила тяжіння в усіх
точках земної поверхні?
А) так.
Б) ні.
№4. Яка із вказаних одиниць не
входить у систему одиниць СІ?
А) 1Н.
Б) 1м/с².
В)
1км/год.
Г) 1с.
№5. Котре з висловлювань правильне?
А) 1Н – це сила, що надає тілу прискорення
1м/с².
Б) вага тіла – це сила, з якою тіло внаслідок
дії тяжіння розтягує підвіс або діє на горизонтальну підставку.
В) якщо тіло рухається рівнозмінно, то сили що
діють на нього, компенсовані.
№6. Яка маса тіла, якщо під дією
сили 0,5Н воно рухається з прискоренням 1м/с²?
А) 0,5кг.
Б) 5кг.
В) 2кг.
Г) інша.
№7. Котре з висловлювань
неправильне?
А) сила виражається добутком маси на
прискорення.
Б) сила – векторна величина.
В) сила виражає інертні властивості тіла.
№8. Чи може вага тіла бути більшою
від сили тяжіння, що діє на тіло?
А) так, якщо тіло рухається з прискоренням
вниз.
Б) так, якщо тіло рухається з прискоренням
вгору.
В) ні.
ІІІ.
Оголошення теми і мети уроку.
ІV.
Вивчення нового матеріалу.
Ми багато
разів говорили про те, що будь-яка дія одного тіла на інше має характер
взаємодії. Всі розглянуті раніше приклади свідчать, що не може бути однобічної
дії одного тіла на інше – тіла обов’язково взаємодіють між собою. Наприклад,
Земля й Місяць притягуються одне до одного, людина тисне на стілець, а стілець
– на людину. Якщо тіла взаємодіють між собою, то природно поставити питання, чи
існує якась залежність між силами, з якими взаємодіють тіла? Щоб відповісти на
це питання, треба порівняти сили за модулем і з’ясувати, як вони направлені.
Дослід1.
До динамометра прикріплений
тягарець.
· З
якою силою тягарець
діє на динамометр?
· З
якою силою динамометр
діє на тягарець?
Висновок:
Тіла діють одне на
одне з рівними
за модулем і протилежні за напрямом силами: F1 = - F2.
Дослід2.
А тепер
проведемо експеримент: два учні класу взаємодіють один з одним за допомогою
мотузки, стоячи на демонстраційних візках.
Як ви
гадаєте: чи з однаковими силами діють один на одного ці учні?
Робота
з підручником с.98
§ Прокоментувати мал. 82
/СР,ДР/
§ Прокоментувати мал. 83
/ВР/
На
основі дослідів можна сформулювати третій
закон Ньютона: сили, з якими взаємодіють два тіла, рівні за модулями і
направлені вздовж однієї прямої у протилежні сторони.
Досить часто третій закон Ньютона
формулюють так, як його у свій час сформулював Ньютон: всякій дії завжди є рівна і
прямо протилежна протидія.
Рівність
модулів сил взаємодії, скориставшись другим законом Ньютона, можна записати: m1a1 = m2a2, або a1/a2 = m2/m1.
Робота з
таблицею «Закони Ньютона»
Межі застосування
законів Ньютона:
Ø Інерціальні системи відліку
Ø Макросвіт і
мегасвіт
Ø Рух із
швидкостями набагато меншими
за швидкість світла.
V.
Закріплення вивченого матеріалу.
1)
Чи можуть зрівноважити одна одну сили взаємодії двох тіл – адже вони рівні
і протилежно направлені?
2)
Чи є відмінність між «дією» і «протидією»?
3)
Чи можна вважати, що сума сил (дії і протидії) дорівнює нулю? Чому?
4)
Згідно з третім законом Ньютона під час перетягування каната кожна команда
учнів на уроці фізичної культури діє на суперника з рівною силою. Як же тоді
визначається переможець?
5)
Розв’яжіть задачі.
№1 Два учні здатні розтягувати
пружину динамометра із силами 150 і 200Н кожен. Що покажуть з’єднані мотузкою
динамометри, якщо учні розтягуватимуть їх з усіх сил у різні боки? /50Н/
№2 Два хлопчики розтягують мотузку
із силами 120Н. Чи розірветься мотузка, якщо вона витримує натяг 150Н? /Ні/
№3 Комплексний зошит для
контролю знань /Ф.Я.Божинова,
О.О.Кірюхіна/
№4 Підручник, впр.103
на с.103
с.15 (І варіант)
V. Підсумки уроку.
Вирушаючи в дорогу, ми беремо необхідні речі.
Закінчуючи урок, збираємо «рюкзак», щоб взяти в дорогу знання, вміння, способи
діяльності, рецепти досягнення успіху, настрій.
Я знаю…
Я вмію…
Я досяг успіху,тому що…
Урок важливий,тому що…
Мені сподобалось…
· Мій настрій….
VІ. Домашнє завдання: §21.22; пов.§18-19 , впр.97-99,107
Написати невеличкий твір про взаємодію тіл.
Немає коментарів:
Дописати коментар