Тема: «Трансформатори. Виробництво, передача та використання енергії електричного струму»


Мета уроку:
 Навчальна - сформулювати основні поняття теми «Трансформатори»; демонструючи презентацію, показати важливість трансформаторів у нашому житті; закріпити матеріал, розв'язуючи задачі з теми.
 Розвиваюча  -  розвивати в учнів самостійність та відповідальність за виконання завдання, формувати вміння використовувати отримані знання у житті;
 Виховна  -  виховувати зацікавленість до отриманих на уроці знань, сумлінність, відповідальність.
Тип уроку: узагальнення, систематизація вивченого
Матеріальне забезпечення: комп'ютер, проектор, підручник «Фізика»,  опорні  конспекти,  трансформатор,  джерело  змінного  струму,  електролампочка,  вимикач.
Хід уроку
І.Організаційний момент
2. Актуалізація знань, умінь і навичок
2.1. Підготовчий етап: - вступне слово вчителя - повідомлення теми, мети уроку; - пояснення характеру і послідовності роботи.
2.2 Опорні знання необхідні для проведення уроку:
1) Який апарат називається трансформатором?
2) Пояснити будову трансформатора.
3) Пояснити схему роботи трансформатора.
4) Які існують види трансформаторів залежно від розміщення обмоток на магнітопроводі?
5) Пояснити схему передавання електроенергії на відстані.
3.Застосування знань, формування вмінь і навичок
3.1.Приклад створення презентації.
4. Підведення підсумку уроку.
4.2. Оцінювання роботи учнів.
4.3. Домашнє  завдання.
4.4. Заключне слово вчителя.

Методична розробка уроку
І. Організаційний момент................................................................... Зхв.
 - перевірка наявності учнів, їх підготовку до уроку.
II. Вивчення матеріалу з теми: "Трансформатори"............... 20хв.
1. Який апарат називається трансформатором?
№1:Трансформатором називається статичний електромагнітний апарат, який перетворює змінний струм однієї напруги у змінний струм тієї ж частоти, але іншої напруги, Трансформатори набули широкого практичного застосування для передачі електричної енергії на великі відстані, для розподілу енергії між її приймачами та в різних випрямних, сигнальних, підсилювальних та інших пристроях,
2. Пояснити будову трансформатора.
№2: Дві ізольовані обмотки трансформатора розміщені на сталевому магнітопроводі. Обмотка, ввімкнена в мережу джерела електричної енергії, називається первинною,а обмотка, від якої енергія подається до приймача,— вторинною. Напруги первинної і вторинної обмоток неоднакові. Якщо первинна напруга менша від вторинної, то трансформатор називається п і д в и щ у в а л ь н и м , якщо ж первинна напруга більша за вторинну, то — знижувальним. Будь-який трансформатор можна використати як підвищувальний, так і знижувальний.
1 - замкнуте металеве осердя;
2 - первинна обмотка (з'єднана з джерелом напруги);
3 - вторинна обмотка (з'єднана із споживачем). змінної
3. Пояснити схему роботи трансформатора:

  №3: Дія трансформатора грунтується на явищі електромагнітної індукції. Якщо первинну обмотку трансформатора ввімкнути в мережу джерела змінного струму, то по ній протікатиме змінний струм, який збудить в осерді трансформатора змінний магнітний потік. Магнітний потік, пронизуючи витки вторинної обмотки трансформатора, індукує в ній ЕРС. Під дією цієї ЕРС по вторинній обмотці і через приймач енергії протікатиме струм. Отже, електрична енергія, трансформуючись, передається з первинного кола у вторинне, але з іншою напругою, на яку розрахований приймач енергії, ввімкнений у вторинне коло.
4. Які існують види трансформаторів залежно від розміщення обмоток на магнітопроводі?
№4: Залежно від форми магнітопроводу та розміщення обмотки на ньому трансформатори можуть бути: стержньовими та броньовими.


  
5. Пояснити схему передавання електроенергії на відстані:



                

      У передачі електричної енергії від електростанцій до споживачів велике значення має сила струму, що протікає по проводах. Електрична енергія виробляється на електростанціях синхронними генераторами при напрузі 11... 18 кВ (у деяких випадках при ЗО... 85 кВ). Хоча ця напруга дуже велика для безпосереднього використання її споживачами, проте вона недостатня для економічної передачі електроенергії на великі відстані. Для збільшення напруги застосовують підвищувальні трансформатори. Приймачі електричної енергії (лампи розжарення, електродвигуни тощо) розраховуються на більш низьку напругу, виходячи з міркувань безпеки для осіб, які користуються цими приймачами. Крім того, для високої напруги потрібна підсилена ізоляція струмоведучих частин, що роблять конструкцію апаратів і приладів дуже складною. Тому(високу напругу, при якій передається енергія, не можна безпосередньо використати для живлення приймачів, внаслідок чого до споживачів енергія підводиться через знижувальні трансформатори. Отже, електрична енергія при передачі її від місця виробництва до місця споживання трансформується три-чотири рази. Крім того, знижувальні трансформатори в розподільних мережах вмикаються неодночасно і не завжди на повну потужність, тому потужності встановлених трансформаторів у сім-вісім разів більші від потужності ге­нераторів, які виробляють електроенергію на електростанціях.

III. Застосування знань, формування вмінь і навичок…... 20хв.
3.1  Робота  з  матеріалами  ВІКІПЕДІЇ  на  тему  «Електростанції  України»
3.2. Приклад створення презентації. Демонстрація та пояснення презентації на  тему  «Теплові  електростанції». Розглянемо для прикладу одну із презентацій (учитель представляє учням раніше створену презентацію).
3.3 Розв’язування  задач.  СР-10,  на  с.33  Тест-контроль  фізика  11  клас.
ІV.Підсумок уроку

V. Домашнє завдання  Вивчити §32,  39,40,  розв.  Впр.22(1),  с.162

Немає коментарів:

Дописати коментар