Тема: Електричне коло


Мета:
навчальна: ознайомлення зі складовими елементами, умовними позначеннями та особливостями складання електричних кіл;
розвиваюча: розвивати увагу, пам'ять; навчити запобігати небезпечним ситуаціям, що можуть стати загрозою для життя учнів.
виховна: виховувати спостережливість; інтерес до вивчення фізики; духовно орієнтувати школярів на цінність спілкування;
Обладнання: джерело струму, лампочка, з'єднувальні провідники, вимірювальні прилади, вимикач, запобіжник.
Тип уроку: повідомлення нового матеріалу.

Структура уроку
I.          Організаційний етап.
II.       Актуалізація опорних знань.
III.   Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми, мети уроку.
IV.   Вивчення нового матеріалу
1.           Електричне коло. Його елементи
2.           Схеми електричних кіл. Умовні позначення на схемах.
V. Закріплення нового матеріалу.
VI. Підбиття підсумків уроку. Рефлексія.
VIІ. Завдання додому.

Хід уроку
І. Організаційний етап
Вітання.

II. Актуалізація опорних знань
Задача (винахідницька)
Запропонуйте спосіб, як в домашніх умовах змусити напівпровідник стати провідником струму.
(Можна підігріти його знизу від якогось джерела тепла. Ми користуємося тим, що напівпровідник з підвищенням температури набуває властивостей провідника струму)

III. Мотивація навчальної діяльності
Мабуть, у кожного з вас хоч раз та виходив із ладу якийсь електроприлад. Піднесіть руку, в кого вдома таке траплялося.
Що ваші батьки чи, можливо, ви робили з цим електроприладом? (Найчастіше зверталися у відповідну майстерню для ремонту.)
Якщо будова приладу досить складна, то майстер просить йому принести паспорт приладу. Для чого? (Щоб розглянути схему)
Ми сьогодні ознайомимося з електричними схемами та умовними позначеннями складових електричних кіл.
VI. Вивчення нового матеріалу
1. Електричне коло. Його елементи
Для практичного використання електричного струму потрібні джерело струму, його споживачі, провідники, за допомогою яких струм передається від джерела до споживача. Електродвигуни, лампи, плитки, різні прилади називають приймачами або споживачами електричної енергії. Для вмикання та вимикання струму користуються вимикачами, а для запобігання пошкодженню приладів — запобіжниками
Джерело струму, приймачі, пристрої для замикання і розмикання кіл, іноді ще й електровимірювальні прилади, з'єднані між собою проводами, складають найпростіше електричне коло. (Демонстрація)
Щоб у колі проходив струм, воно має бути обов’язково замкнутим. Якщо в якомусь місці провід обірветься, то струм у колі припиниться. На цьому ґрунтується дія вимикачів.
2. Схеми електричних кіл. Умовні позначення на схемах
Способи з'єднання електричних приладів у коло зображуються на кресленнях, які називають схемами. Прилади на схемах позначають умовними знаками. Деякі з них можна розглянути в підручнику. (Демонстрація умовних позначень для найпоширеніших приймачів електричного струму)

V. Закріплення нового матеріалу.
1. Гра «Хто швидше вивчить умовні позначення»
Учні класу поділяються на дві групи. Кожна група отримує однакове завдання: якнайшвидше за допомогою підручника вивчити умовні позначення електроприладів, які застосовують на схемах. Учні групи, яка впоралася найшвидше, підносять руки і всі учасники виходять до дошки, а інші учні класу дають їм завдання накреслити на дошці те чи інше умовне позначення.
2. Задача (винахідницька).
Запропонуйте схему кола, у якому дві лампи і два ключі, причому лампу 1 вмикає і вимикає ключ 1 (незалежно від стану ключа 2), а лампа 2 загоряється тільки при замиканні обох ключів.

VI. Підбиття підсумків уроку. Рефлексія.
1.     Як вам сьогоднішній урок?
2.     Ви дізналися щось нове?
3.     Що саме вам сподобалося?

VIІ. Завдання додому
1.     Опрацювати § 8.
2.     Практичне завдання (винахідницького характеру)
— Накреслити схему кола, що складається з одного гальванічного елемента і двох дзвінків, кожний з яких можна вмикати окремо.
— Придумайте схему з'єднання гальванічного елемента, дзвінка і двох вимикачів, розміщених так, щоб можна було подзвонити з двох різних місць.
— Накресліть схему з'єднання батарейки, лампочки, дзвінка і двох ключів, за якою лампочка світиться при вмиканні дзвінка, але може бути ввімкнена і при непрацюючому дзвінку.
— Накресліть схему з'єднання батарейки, двох лампочок і трьох ключів, за якою ввімкнення і вимкнення кожної лампочки здійснюється «своїм» ключем, а розмикання третього ключа дозволяє відключити обидві лампочки.



Немає коментарів:

Дописати коментар